Denon X2500H

Master

Administrator
Medewerker
Sinds 2 weken heb ik mijn oude Harman/Kardon AVR130 vervangen door de Denon AVR X2500H met Dolby Atmos.
Allereerst viel mij het strakke en eenvoudige design op aan deze receiver.
Deze Denon had ik al een langere tijd op het oog, maar door het ontbreken van een coaxiale digitale ingang had ik toch mijn twijfels. Wel heeft deze receiver 2 optische digitale ingangen.
Wat HDMI ingangen betreft: Hiervan zijn er 7 van aan de achterzijde en 1 aan de voorzijde. Aan HDMI ingangen is er dus geen gebrek. Verder heeft dit apparaat 2 HDMI uitgangen met volledige 4K opschaling.
De bijgesloten handleiding is vrij beknopt, maar via het scannen van de QR code kom je automatisch uit op de online handleiding.

Op de aansluitingen van de 7 speakers is het mogelijk om banaanstekkers te gebruiken. In mijn geval heb ik de front speakers voorzien van banaanstekkers en zijn de 5 surroundspeakers zonder deze stekkers aangesloten. Via de meegeleverde Audyssey microfoon word het geluid van de kanalen door middel van meerdere metingen automatisch afgestemd, en word de soort speaker (small of large) automatisch ingesteld. Na deze meting heb ik echter nog wel handmatig de instellingen naar mijn persoonlijke spaak aangepast.

Het geluid is naar mijn mening absoluut van uitstekende kwaliteit voor een receiver van deze prijsklasse. Door de vele opties is het in het begin wel even wennen, maar zodra je bekend bent met dit apparaat werkt alles vloeiend en simpel.

Deze receiver is ook met een app te bedienen, maar het laden van die app op mijn Samsung Note 8 gaat behoorlijk traag. Naar mijn idee is deze app ook niet echt geschikt voor een vloeiende bediening. Gelukkig werkt alles ook prima zonder app.
Bij stereo geluid levert deze receiver 95 watt per kanaal volgens de norm met 0,08% Totaal harmonische vervorming, 2 kanalen in gebruik en een frequentiebereik van 20 hz tot 20 khz bij 8 ohm. Volgens de minder strenge norm met een totaal harmonische vervorming van 1%, 1 kanaal in gebruik en alleen een toon van 1 khz bij 6 ohm komt de waarde uit op 150 watt per kanaal (de norm waarmee heel veel andere fabrikanten het vermogen aan geven).
Voor de gemiddelde huiskamer heeft deze receiver dus voldoende vermogen tot zijn beschikking.
Op deze receiver kunnen 2 actieve subwoofers worden aangesloten. Zelf heb ik voor de front aansluitingen 2 Yamaha NS-166 en voor de center, surround en surround back de Harman/Kardon TS7 speakers aangesloten, waardoor ik zonder subwoofer een mooi geluid heb.

Bovenaan