• Welkom op dit forum. Log in om deze melding te laten verdwijnen. Nog geen account? Registreer dan gratis.

Voordelen van een account:
    - lees en plaats forumberichten
    - lees en plaats sociale berichten
    - krijg toegang tot alle WMSX spellen
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-stappen-verificatie in.

nieuwe versie hplip installeren

Master

Administrator
Medewerker
Zelf heb ik soms het probleem dat mijn HP printer niet aan het werk wil gaan. In de instellingen zie ik dan vaak dat mijn printer 2 keer vermeld staat. Na het verwijderen kwam het dan vaak automatisch weer terug. Na een zoekopdracht op Google kwam ik erachter dat er meerdere met hetzelfde probleem zijn.
De oplossing: hplip vernieuwen.

De eerste check: welke versie van hplip heb ik momenteel?
dpkg -l hplip
In mijn geval kreeg ik deze waarde te zien:
Code:
Gevraagd=(U)onbekend/(I)nstalleren/ve(R)wijderen/(P)wissen/(H)ouden

| Status=Niet/Inst/Conf/Uitgep/halF-geconf/Halfgeïnst/verWacht-trig/Trig-bezig

|/ Fout?=(geen)/heRinst. nodig/ (Status,Fout: hoofdletter=ernstig)

||/ Naam           Versie                   Architectuur Omschrijving

+++-==============-========================-============-============================================

ii  hplip          3.21.12+dfsg0-1            amd64        HP Linux Printing and Imaging System (HPLIP)

Nu eerst de pakettenlijst updaten:
sudo apt update && sudo apt upgrade

En de benodigde pakketten toevoegen:
sudo apt install software-properties-common apt-transport-https -y

Nu de pakketten zijn aangevuld kan hplip worden gedownload.
sudo add-apt-repository ppa:kelebek333/hplip -y

Nog maar even een update uitvoeren:
sudo apt update -y

En hplip installeren:
sudo apt install hplip hplip-gui

Tijd voor een setup.
Opmerking: zelf heb ik voor deze stap eerst de aanwezige printers verwijderd. Ga hiervoor in Ubuntu naar "instellingen" en dan naar "printers" om alle aanwezige printers te zien en desgewenst te verwijderen.
hp-setup

Hierna verschijnt er een setup venster met daarin de gevonden printers. Na deze setup zou de printer naar behoren moeten werken.

Hierna is het altijd handig om nog even een volledige update uit te voeren zodat het hele systeem weer up to date is.
sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt dist-upgrade -y

Ter controle nog maar even gekeken of de versie van hplip inderdaad is vernieuwd:
dpkg -l hplip
Mijn waarde na de update:
Code:
||/ Naam           Versie                   Architectuur Omschrijving
+++-==============-========================-============-============================================
ii  hplip          3.22.2+dfsg0-1+klbkjammy amd64        HP Linux Printing and Imaging System (HPLIP)

En hiermee zie ik dat ik nu een nieuwere versie heb.

Bron van deze handleiding:

Printers bekijken via jouw browser (werkt mogelijk alleen in Firefox): Ga naar http://localhost:631/admin

Laatst bewerkt:
ik zie dit bij mij staan werk ook met hp printer
||/ Naam Versie Architectuur Omschrijving
+++-==============-==============-============-================================>
ii hplip 3.20.3+dfsg0-2 amd64 HP Linux Printing and Imaging Sy>
lines 1-6/6 (END)

Ik zie wel dat mijn hp printer aanwezig is in menu -systeem gereedschap-instellingen, dus zou hij normaal moeten werken
buiten die dpkg -l hplip dat ik heb geprobeerd heb ik verder geen code,s ingevoerd en zie wel dat mijn printer werkt (juist geprobeerd sinds zorin os 16.2 erop staat al een maand of 3) dus blijkbaar hoef je bij zorin niet veel hoeven te doen om een hp printer werkende te krijgen.

In Ubuntu werken HP printers doorgaans ook gewoon, alleen kan er een oudere versie van hplip op staan zoals in het eerste bericht staat aangegeven.

Maar voor ik met zorin werkte had ik wel problemen bij ubuntu 22.04 daar moest ik dan wel enkele code,s invoeren, wat me wel niet stoorde en dan pas werkte hij echter wel.
Maar is enkel maar een vijftal minuten die dit in beslag neemt.Als je met een linux systeem werkt dan weet je van u eigen dat dit niet hetzelfde is dan bij windows?Daar steek je de kabel in een usb poort en word automatisch gedownload en geinstalleerd.Dat heb je bij zulke andere systemen niet maar ik heb daar geen moeite mee aldoende leert men eruit.

Mijn Officejet Pro 7740 werkte al gelijk met Ubuntu 22.04, maar deze printer is dan ook al weel een paar jaar op de markt. Bij een hele nieuwe printer kan het zijn dat de standaard geïnstalleerde versie van hplip die printer nog niet ondersteund. In dat geval heb je dus een update nodig.

is mogelijk maar werkt nu ook hoor, maar aangezien zijn ouderdom kijk ik uit naar een nieuwe aankoop.Maar ik zal goed moeten uitkijken of die ook compitabel is met linux systemen.

Tot zo ver mij bekend is werken printers van HP, Brother en Epson met Linux (voor de zekerheid kan je het model printer eerst Googlen voor de aankoop). Bij Canon blijf ik persoonlijk ver uit de buurt.

Back
Bovenaan