• Welkom op dit forum. Log in om deze melding te laten verdwijnen. Nog geen account? Registreer dan gratis.

Voordelen van een account:
    - lees en plaats forumberichten
    - lees en plaats sociale berichten
    - krijg toegang tot alle WMSX spellen
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-stappen-verificatie in.

Master

Administrator
Medewerker
Na maandenlang opbouwen van militaire troepen onder de noemer "oefeningen" op te bouwen langs de grens van Rusland/Oekraïne zijn de Russen op 24 februari Oekraïne binnengetrokken.
Aangezien Oekraïne niet bij de NAVO is aangesloten staat Oekraïne er helaas alleen voor voor wat betreft de oorlog zelf. Wel zijn er meerdere landen die wapens en spullen leveren aan Oekraïne.
Ook is het duidelijk dat Rusland zich schuldig heeft gemaakt aan oorlogsmisdaden, zoals het inzetten van omstreden wapens en het bewust aanvallen van burgerdoelen.
Een overzicht van NOS:

En een overzicht van nu.nl:

Laatst bewerkt:
ik dacht altijd dat rusland een grootmacht was, maar niets is minder waar die poetin weet dat maar al te goed en maar dreigen met een kernoorlog.Denkt die nu echt dat rusland geen gevolgen gaat hebben, als hij eens moest weten hoeveel kernwapens van eu en de vs naar rusland zijn gericht hij zo verschieten, zelfs in polen staat elke 20 meter van de grens afweergeschut raketten klaar om de kernwapens neer te halen zelfs finland nu word door de vs bewapend met die raketten.ik denk dat rusland eerder zal platliggen dan europa of de vs, dat beseft hij wel

Het grote nadeel van het Russische leger, en gelijk het grote voordeel voor ons, is dat alles een puinhoop is. De communicatie is hem net niet helemaal, berichten worden positiever doorgegeven (falen kan namelijk consequenties hebben), drankgebruik schijnt een ding te zijn, materieel in slechte staat en daarnaast ook slecht getrainde soldaten die als kanonnenvoer worden ingezet. Het gemiddelde moreel is bij de Russen ook erg laag. Daarnaast krijgt Oekraïne gelukkig modernere westerse wapens met de bijbehorende training. En ze zijn gemotiveerd om hun land te verdedigen.
Op papier is Rusland inderdaad een grootmacht, met meer kernwapens dan welk land dan ook (inclusief de gevreesde "Satan"). Zolang het geen nucleaire strijd word zal Rusland uiteindelijk worden verdreven.

Als het op een kernoorlog zo komen laat ons hopen van niet, dan is heel de wereld om zeep miljoenen doden en dan nog miljoenen die zwaar geteisterd zijn door de bestraling en er uiteindelijk door sterven, ook zal de komende 20 jaar geen voedsel meer zijn, de overblijvende sterven dan een hongersdood.Dus ik vermoed dat het niet zover zal komen.
Oekraine zo beter die 3 steden waar rusland voor vecht gewoon afstaan,en dan is die vete op 48 uren opgelost.

Oekraine zo beter die 3 steden waar rusland voor vecht gewoon afstaan,en dan is die vete op 48 uren opgelost.
Als Rusland dat voor elkaar krijgt weten ze dat ze over een paar jaar het volgende stuk af kunnen pakken. Dat zal dus niet gaan gebeuren.

Nee nu durven ze al beweren dat de navo en de vs soldaten hebben gestuurd, zijn gewoon vrijwilligers die zich daar aanmelden.Zo heeft poetin altijd een reden om zijn oorlogje te bevoordelen?

Ik ben ook tegen die oorlog, maar toch heeft Poetin niet helemaal ongelijk met sommige dingen.
Zo zei hij steeds dat de Navo tegen Rusland aan het vechten was, iets wat door de Navo steeds ontkend werd, de gezamenlijke landen van de EU zouden alleen wapens leveren, de Navo zou zich niet met die oorlog bemoeien aldus officiële uitspraken.
Toch kwam ook in de EU regelmatig het woordje Navo boven water. Men verspreekt zich steeds meer, ook in januari:
NAVO-secretaris-generaal Jens Stoltenberg zegt dat Oekraïne binnenkort meer zware wapens uit westerse landen kan verwachten.
Gewoon van de NOS geplukt. En deze week hoorde ik iemand zelfs bij een actualiteiten programma zeggen dat de Navo wapens leverde aan de Oekraïene.

Zolang het geen nucleaire strijd word zal Rusland uiteindelijk worden verdreven.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Rusland is volgens mij nog niet eens echt begonnen, mede omdat het door Rusland geen oorlog genoemd mag worden. Maar daar is men Rusland wel op aan het voorbereiden. De propaganda in Rusland werkt goed en het grootste deel van de Russische bevolking gelooft momenteel dat de "westerse landen" en de "navo" tegen Rusland aan het vechten is samen met de Oekraïene.
Misschien als we verder onze mond hadden gehouden, maar nee nu komt steeds meer boven water (c.q. verspreekt men zich) dat de Navo wapens levert aan de Oekraïene, verder is de Oekraïene kandidaat lid geworden van de EU, iets waar Nederland heel duidelijk tegen had gestemd in het referendum overigens, en nu wordt er al weer meer gepraat over een Navo lidmaatschap. En met name die laatste twee dingen stuiten Rusland heel erg tegen de borst en kunnen ze als bewijs voor hun propaganda gebruiken.

Ik ben niet voor Rusland, maar Poetin is al jaren en jaren aan het roepen, maar het westen zegt altijd maar van "laat maar roepen, dat is retoriek" of ze luisteren niet naar de klachten. De afspraak die Reagan met Gorbatsjow had om Navo niet naar het westen verder uit te breiden is met voeten getreden.
Poetin werd genegeerd en genegeerd totdat het teveel werd. Toen die machtsovername kwam in de Oekraiene (met steun uit de EU ook), toen was iedereen aan het feesten, want joepie we hadden er weer een democratie bij en de pro-Russische leider was verdreven.

Prima, maar niemand die rekening heeft gehouden met de grootste Russische vloot op de Krim, niemand die even dacht van "oh sjips, hoe gaan we dat even netjes regelen met Poetin, even contact opnemen om te zorgen dat hij dat vrij kan blijven bereiken" of anderszins iets regelen. Dus persoonlijk vond ik het totaal niet gek dat toen de Krim werd ingenomen.
Vanuit die kant gekeken is Rusland al bijna tegen de afspraken in omringt door Navo landen. Nu kunnen WIJ wel zeggen en weten dat de Navo een vredesmacht is en niet zal aanvallen, maar de Russen denken niet op die manier en die vertrouwen dat niet. En dat is ook wel enigszins te begrijpen gezien die afspraken van uitbreiding geschonden werden.

Maar goed, die oorlog had Poetin niet moeten beginnen, ook hij had eerst nog eens kunnen beginnen te onderhandelen, dus sowieso foute boel wat hij deed.
Echter Oekraine kandidaat EU lid (kost de EU ook enkele miljarden per jaar, zie Turkije), er wordt al meer gepraat over Navo lidmaatschap (kan gelukkig niet, maar aanvraag lag er wel vanaf 2008 al).
Omdat er publiekelijk zo over gesproken wordt, geeft dat Poetin meer kans om zijn propaganda te voorzien van bewijs. En dat geeft hem meer mogelijkheid om echt een oorlog te beginnen (volgens zijn woorden dan want nu is het nog een interventie) en dan echt Rusland mobiliseren. En dan zijn we echt nog niet klaar hoor.

Poetin wil nu echt geen gezichtsverlies meer lijden en het westen wil ook per sé daar winnen. Tel daar bij op dat ondertussen al Amerikanen ook gelegerd zijn in Polen en overal Navo soldaten om de Oekraiene heen gelegerd zijn en vliegtuigen er rond vliegen om Navo gebied in de gaten te houden, dat kan zomaar plots uit de hand lopen, zelfs per ongeluk en dan?

Met een kernoorlog "wint" Poetin want die heeft de meeste en beste kernwapens. Maar feitelijk verliest iedereen want als alles los gaat is het over en voorbij met de wereld.
Maar stel nu eens Poetin gaat de blufkaart spelen en die gooit een beperkt klein kernwapen ergens in de Oekraïene. Wat dan?
Gaat de VS dan terug gooien zoals ze zeggen en dan het risico lopen wereldwijd een kernoorlog te ontketenen? Ik heb er mijn twijfels over.

Dan zijn we nog niet klaar. China is steeds meer bezig en gaat steeds verder v.w.b. het feit dat ze Taiwan weer willen inlijven bij China. Ook daar heeft de VS gezegd dat als China daar aanvalt, dat ze met Taiwan mee gaan vechten.
Rusland en China zijn twee grootmachten. Als Rusland doorzet en China tegelijk Taiwan aan valt (en dat is niet eens zo'n raar idee), dan zou de VS op 2 fronten moeten vechten en dat kunnen ze niet.
Nog even dus los van het feit dat de Navo nauwelijks iets voorstelt zonder de VS. Alleen Frankrijk en Engeland hebben kernwapens. De meeste andere landen nu te weinig militair materieel. Nederland heeft stiekem niet alleen die Leopard 2 tanks geleverd maar zelfs T72 tanks aangekocht en aan de Oekraïene gegeven bleek deze week, samen met Tsjechië en de VS.

En China en Rusland samen zijn groter dan de VS en de Navo. En zowat het grootste deel van de rest van de wereld (en dat is ook niet zo fijn om te weten), staat neutraal tegenover wat Rusland doet of bemoeit zich er niet mee. Uiteraard ook uit eigenbelang en zelfbehoud vermoedelijk.

Dus zo eenvoudig ligt de situatie nog niet. En ondanks dat Rusland misschien niet echt snel verder komt momenteel nog in de Oekraiëne, zijn ze bij lang na nog niet verdreven en gaat dat ook niet snel gebeuren. Zeker niet als Poetin het klaar krijgt om echt te gaan mobiliseren. Daar is de Russische bevolking nu wel nog tegen, maar ze worden steeds meer voorbereid en wijs gemaakt dat de Navo en het westen tegen Rusland vecht en steeds meer mensen geloven dat en vinden dat Rusland harder moet terug slaan.
Daarin ligt dus best nog een groot gevaar.

Ik hou in elk geval mijn hart vast voor de toekomst, dit is echt nog niet gedaan en we mogen echt hopen dat het niet gaat uitdraaien op een kernoorlog.

Naar het schijnt zijn er ook nederlandse commando,s die mee vechten? Zoeken ze een kernoorlog?
Alleen Frankrijk en Engeland hebben kernwapens.
hier wil ik wel op reageren black tiger dat belgie wel kernwapens heeft 48 en 5 atoombommen die gemakkelijk china en rusland kunnen treffen want vogelvlucht ligt rusland 2000 km van belgie.Deze worden bewaakt door amerikaanse soldaten en belgische soldaten en technici van beide kanten.Hopelijk hoeven die niet te worden gebruikt?

Als er al Nederlandse commando's mee vechten dan is dat zoals Master aangaf op dit moment nog vrijwillig.

V.w.b. de Belgische kernwapens, bij mijn weten zijn die net als in Nederland van Amerika, België heeft zelf geen kernwapens.
Laten we inderdaad hopen dat die niet hoeven te worden gebruikt.

Het is momenteel een kwestie van zowel alles goed in de gaten houden, alsook heel voorzichtig zijn. Want in een documentaire van Netwerk was te zien dat Russische schepen (vermomd als onderzoeks- en vissersschepen) onderzoek deden naar de infrastructuur op de zeebodem bij Scandinavië van gas en internet leidingen.
Ook waren ze hier in Nederland bij de windmolens op zee. Maar de Nederlandse marine heeft ze weg begeleid. Daarna zijn ze gaan onderzoeken dus bij de wateren onder Scandinavië en behoorlijk lang lang ook.

Ze zijn zich dus sowieso aan het voorbereiden voor op strategische plekken toe te slaan indien dat nodig gaat worden. We leven dus bepaald in een mijns inziens gevaarlijke tijd.

V.w.b. de Belgische kernwapens, bij mijn weten zijn die net als in Nederland van Amerika, België heeft zelf geen kernwapens.
Laten we inderdaad hopen dat die niet hoeven te worden gebruikt.
Als ik het goed heb is dat geheel in NAVO verband, waarbij de VS uiteraard een flinke vinger in de pap heeft. De VS heeft namelijk ook veruit het meeste geld in de NAVO middelen gepompt.
Of het fysiek tot een conflict komt tussen Rusland en de NAVO betwijfel ik, en het is ook te hopen dat het niet zo ver zal gaan komen.
Wel is er ook een cyberoorlog bezig, waarbij hackpogingen vaak voor komen, o.a. om propaganda te verspreiden en informatie los te peuteren. Ook is er een zogenaamde 5e colonne die pro Russische desinformatie verspreid met als doel de maatschappij te verzwakken.

Zelf ben ik op Tweakers een paar interessante topics aan het volgen waar ook de nodige interessante informatie voorbij komt.
De situatie binnen Rusland
Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne
Wapens en wapensystemen

Als ik het goed heb is dat geheel in NAVO verband,
Ja dat klopt, daarom schreef ik ook dat ze ook in Nederland liggen. Dat is inderdaad in Navo verband, maar Frankrijk heeft echt eigen kernwapens en Engeland ook. Bij mijn weten de enige twee Europese landen die zelf kernwapens uit eigen productie hebben.

Of het fysiek tot een conflict komt tussen Rusland en de NAVO betwijfel ik,
Ik weet het niet, het is bloedlink momenteel. Ook omdat men de Oekraiene wapens heeft gegeven om zichzelf te verdedigen, maar toch hebben ze al tot 2x toe echt doelen in Rusland geraakt. In elk geval minstens 1x diep in Rusland dat vliegveld met die bommenwerpers die de Oekraiene bestookten. Dat konden ze volgens niet zelf en zijn ze echt wel bijgestaan in de uitvoering daarvan. Dat zijn dingen die het extra leip maken.
Maar het is zeker te hopen dat het niet zover komt, zonder meer, want als het zover komt is het einde zoek.

Dat van die cyberoorlog is zeker ook het geval, zonder meer en pro Russische desinformatie. Maar ik geloof ook niet alles wat ik van de Oekraiene zie. Denk er aan dat voorheen het meest corrupte land in deze regio is en dat veranderd niet in 1x door een oorlog. En die doen ook genoeg wat niet door de beugel kan want dat is altijd zo in een oorlog.

Ik volg het niet op Tweakers, gewoon te weinig interesse in en de bronnen zijn ook vaak van Reddit of Twitter, je weet nooit wat je kunt vertrouwen en wat niet. Staan wel wat interessante dingen tussen inderdaad als ik zo heel vluchtig kijk. Maar ik doe liever leukere dingen dan dit volgen.

Ik volg het niet op Tweakers, gewoon te weinig interesse in en de bronnen zijn ook vaak van Reddit of Twitter, je weet nooit wat je kunt vertrouwen en wat niet.
Op Tweakers komt inderdaad een hoop niet te verifiëren informatie voorbij, maar het niveau is daar (naar mijn idee) wel een flink stuk hoger dan bijvoorbeeld op het FOK forum (waar ik zelf ook al jaren ver van weg blijf). Daarnaast volg ik ook wel het nieuws, o.a. via NRC. Een krant zoals de Televaag ontwijk is ook voor zo ver dat mogelijk is. En uiteraard zullen wij hier nooit alles mee krijgen van wat er daar gebeurt. Zelf lees ik het nieuws dan ook wel met een westerse bril, dus ik sta er ook zelf ook niet helemaal neutraal in ;)

Ik moet zeggen zelf ook ietwat meer westers de boel te bekijken, maar dat lijkt me ook vrij logisch, gezien wij hier uit dit gebied komen. :D
Een krant hebben we niet, te duur, dus ik probeer gewoon op allerlei mogelijkheden het nieuws te volgen, RTL, NOS, eenvandaag, Netwerk, Belgisch nieuws, nu.nl en dat soort dingen.
FOK heb ben ik al heeeeee lang niet meer geweest, wist niet eens dat dit nog bestond. Op Tweakers zal het niveau zeker hoger liggen, twijfel ik niet aan.
Televaag is meer een sensatiekrant dus als ik die al ergens zie liggen bij de Chinees of zo, lees ik hem om die reden maar niet voor serieus nieuws.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er nog uit dat onderzoek komt v.w.b. het opblazen van die gasleidingen, Nordstream 1 en de nieuwe 2 in de zee. Technisch kunnen de Russen dat wel en die spoken daar wel rond met schepen, maar feitelijk hadden ze dat niet nodig, Oekraiene echter wel, echter weet ik niet of die mogelijkheden daartoe hadden.

Wat ik wel zeker weet is dat ik moeite heb met de bevolking aldaar. Ook al ziet het in bepaalde steden rustig uit, het is gewoon vreselijk om in een land in oorlog te moeten leven.

Van NRC heb ik alleen een digitale abonnement, de eerste 3 jaar voor een gereduceerd tarief. Niet al het nieuws komt daarop ter sprake, maar wat er komt is vaak wel uitgebreid. Verder kan CNN soms ook wel eens van toegevoegde waarde zijn. Nu.nl vind ik wel leuk om de reacties te bekijken, maar dat is meer uit amusement dan voor de waarde van het nieuws ;)

Ik vind dat nu.nl best wel goed nieuws brengt, maar ieder zijn mening uiteraard. Je moet natuurlijk wel een beetje selecteren want ze brengen overal wat van. De filmpjes bekijk ik vrijwel nooit, alleen de echte artikelen.
CNN kan soms van toegevoegde waarde zijn inderdaad, kijk ik ook wel eens naar. Op dit moment volg ik het met name bij het binnenlandse nieuws omdat zich niet zoveel aparts voor doet. Iedereen is aan het wachten op het/een lente offensief, dus lijkt het relatief rustig voor zover je daarvan kunt spreken.

Oh oke, dat was me dan niet helemaal duidelijk. Ja de reacties variëren nogal inderdaad. Hebben regelmatig wel de nodige amusementswaarde, helemaal mee eens. :)

Phoe... ik hoop niet dat de EU aan die oproep gevolg gaat geven.
EU-buitenlandchef Josep Borrell heeft in een opiniestuk in een Franse krant de Europese lidstaten opgeroepen om te gaan patrouilleren in de Straat van Taiwan.
Bron: NOS.

Back
Bovenaan