• Welkom op dit forum. Log in om deze melding te laten verdwijnen. Nog geen account? Registreer dan gratis.

Voordelen van een account:
    - lees en plaats forumberichten
    - lees en plaats sociale berichten
    - krijg toegang tot alle WMSX spellen
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-stappen-verificatie in.
Als je de bijdrage van de VS in Oekraïne ziet dan vrees ik dat de EU haast verplicht is om een bijdrage in de situatie met Taiwan te leveren. Dat kan wel eens spannend gaan worden, afhankelijk van de reactie van China.

Nou dat ben ik niet met je eens. Dat is meer in Navo verband dat de Oekraine gesteund wordt. Maar een bijdrage bij Taiwan, daar heeft Europe en de Navo totaal niets te zoeken.
Oke wel de grootste leverancier van chips, maar wij moeten daar weg blijven.
Op dit moment is er ook nog geen toezegging, maar als de EU daar ook mee gaat feesten zal China dat weer zien als een bedreiging of uitdaging. En mocht dan China toch besluiten Taiwan aan te vallen, dan heeft Poetin helemaal vrij spel in Europa want de EU en zeker ook de Navo heeft ook geen middelen om op twee fronten te gaan vechten.
Dus ofwel krijgt China dan vrij spel, ofwel Poetin.

En als wij al oorlog zouden krijgen met Poetin, is het beter om niet ook met China in oorlog te zijn, want dan hebben we 2 grootmachten tegen ons kleine Europe. Chipfabrikant hebben we zelf ook wel dus ik zou zeggen niet mee bemoeien daar.

Ja inderdaad europa en de navo hebben in zulke landen niets te zoeken of zich te gaan moeien, als ze eerst eens vegen aan hun eigen deur.Zelf word europa overtroffen door een mensen massa die europa volledig gaat inpalmen,hier in belgie zijn op 3 weken tijd 3 aankomende aanslagen verijdeld,de laatste waren tjechenen 20 a 25 jaar oud?
Dus europa zo zich daar eens beter mee bezig houden, en niet met oekraine of taiwan? want oekraine is ook geen navo land.

hier in belgie zijn op 3 weken tijd 3 aankomende aanslagen verijdeld,de laatste waren tjechenen 20 a 25 jaar oud?
Helaas komen er altijd wel rotte appels mee, maar ik ben persoonlijk van mening dat mensen die de oorlog of andere ellende ontvluchten (de goedwillende) wel opgevangen dienen te worden. Ook ben ik het er mee eens dat er een betere screening mag komen.

want oekraine is ook geen navo land.
Oekraïne is wel onze "achtertuin" in Europa. En Poetin zal niet zomaar stoppen als hij Oekraïne makkelijk in zijn handen weet te krijgen. In 2014 is hij al begonnen met de Krim. Daar heeft hij relatief weinig weerstand bij gehad. Dat het nu andere koek is (Rusland zij in eerste instantie in 3 dagen tijd Kiev in gaan nemen) is een strijd waarin de Oekraïners zowel voor hun eigen vrijheid als voor onze vrijheid vechten, gesteund door o.a. de NAVO.

Oekraïne is wel onze "achtertuin" in Europa.
Ik ben het wel met je eens, maar ik vind dat het v.w.b. bepaalde zaken te ver gaat en tegen afspraken in.
  • Is kandidaat lid geworden van de EU, tegen de afspraken in. De Nederlanders hadden hier tegen gestemd in het referendum. Verder voldeden ze niet aan de eisen om kandidaat lid te worden. Ook betekent dit dat er miljarden steun naar toe gaat vanuit de EU (net als met Turkije).
  • Heeft in 2008 een aanvraag Navo gedaan. Moeten wachten en aan eisen voldoen. Een strikte regel is dat er geen landen aan de Navo toegevoegd worden die al in oorlog zijn. Desondanks gaan ze nu tijdens de Navo top kijken of er andere of snellere mogelijkheden zijn.
    Dit terwijl steeds geroepen wordt dat de Navo niet in oorlog is met Rusland, maar daar lijkt het zo wel op. Nog even los van het feit dat je Poetin hier in feite alleen maar gelijk mee geeft en hij dat voor zijn propaganda dan weer goed kan gebruiken (want er is bewijs).
  • Het gaat tegen de afspraken tussen Reagon en Gorbatsjow in dat de Navo niet naar het oosten uitgebreid gaat worden.
  • De politieke situatie in de Oekraïene is momenteel ondemocratisch. Steeds meer geluiden komen vanuit de Oekraïene dat een andere mening nu genegeerd wordt en niet gewenst is. Nu is er wel iets voor te zeggen tijdens een oorlog dat er meer gelijkheid is, maar in een democratie moet er toch iets meer kunnen dan momenteel gebeurd.
  • De Oekraine is ondanks alles nog steeds het meest corrupte land van Europa, mede door de oorlog is hierdoor nauwelijks nog iets gedaan.
  • Ondanks wat de EU en Oekraïene zegt, zijn er tekens voor dat er wel degelijk materiaal door corrupte legerfiguren naar personen en/of landen buiten de Oekraïene doorverkocht wordt.
Het is een verre achtertuin, die feitelijk thuis hoort bij de afspraak tussen Reagon en Gorbatsjow. We kunnen wel helpen (zeker slachtoffers), maar het kandidaat lidmaatschap en zeker nu gedachten over Navo gaan of tussenoplossing daarvoor, zijn wat mij betreft op dit moment nog te prematuur.

De Nederlanders hadden hier tegen gestemd in het referendum.
Volgens mij was dat de raadgevende referendum voor het associatieverdrag, inmiddels al weer een paar jaar geleden. Oekraïne heeft veel corruptie gekend, maar volgens mij zijn ze inmiddels aan de juiste weg aan het timmeren. Als ik zie hoe ze zich nu daar tegen de Russen proberen te verweren dan krijgen ze van mij wel de gun factor, maar dat is dan mijn persoonlijke mening.

Heeft in 2008 een aanvraag Navo gedaan.
Klopt, en toen voldeden ze ook absoluut nog niet aan de eisen.

Het gaat tegen de afspraken tussen Reagon en Gorbatsjow in dat de Navo niet naar het oosten uitgebreid gaat worden.
Dat is wel een punt. Maar het is wel een ingewikkeld punt. Een stukje leesvoer:

Verder is Oekraïne economisch van belang voor Europa vanwege de grondstoffen die ze daar kunnen delven. Denk aan lithium (waardoor we onafhankelijker van China kunnen worden) en aardgas. Die lithium zit voornamelijk in de regio die Poetin zo graag in wilt nemen. Er is dus een economische reden aan de hulp aan Oekraïne verbonden.

De Oekraine is ondanks alles nog steeds het meest corrupte land van Europa
Dat is eigenlijk het grote bezwaar. Ook is er tijdens de oorlog een hoop corruptie aan het licht gekomen, en gelijk actie ondernomen. Als er een wil is kan er een hoop. Ik ben benieuwd of het daar uiteindelijk goed zal gaan.

Volgens mij was dat de raadgevende referendum voor het associatieverdrag, inmiddels al weer een paar jaar geleden.
Klopt, maar het was heel duidelijk, er was ook een "inlegvelletje" wat zou zorgen dat een EU lidmaatschap tegen gehouden zou worden, met dat velletje heeft Rutte zijn achterste geveegd.
Hoe dan ook, de Oekraïene was niet klaar voor toetreding en ook nog niet voor kandidaat.
V.w.b. corruptie is er nog nauwelijks iets verbetert. Dat ze zich tegen de Russen verzetten vind ik niet meer dan normaal, Rusland viel hun land binnen. Dus ik sta wel positief tegenover militaire hulp tot aan een bepaald punt. Want juist militaire samenwerking was een van de belangrijkste punten dat ik in het referendum ook tegen gestemd heb.

Ik blijf van mening dat er wel sprake was van verbroken beloftes, en ook uit dat stuk blijkt dat het ook grotendeels gebeurt is door misbruik te maken van die zatlap Jetsin. Tevens heeft Poetin vanaf het begin al aangegeven dat er een grens was bereikt. Maar dat kom je op wat ik eerder schreef, ze hebben hem maar laten roepen en doen maar niet naar geluisterd. En dan staat men nu dus raar te kijken. Terwijl men dit al van verre had kunnen zien aankomen.

Er is in dat twee-plus-vier verdag op last van de VS dus nog dingen toegevoegd omdat anders de Navo niet naar het oosten zou kunnen uitbreiden, staat er ook bij.
Misschien dat ze dat verdrag heel strikt niet geschonden hebben, maar ze hebben met geld en druk gezorgd dat Jeltsin niets meer kon tegen houden. De VS heeft hier ook geen fijn spelletje gespeeld.
Laten we eens een stukje teruggaan naar waarom de nucleaire dreiging in 1962 er gekomen is en wie dat opgelost heeft toen en nee dat was niet Kennedy.
Kennedy was juist degene die de boel op de spits gedreven had, omdat ze ontdekt hadden dat Rusland raketten op Cuba ging zetten. En Kennedy heeft de kernoorlog voorkomen wordt dan gezegd.
Feit is echter dat de Russen die raketten daar gingen zetten omdat de VS raketten in Turkije geplaatst hadden. Dus de pot verwijt de ketel. En het was uiteindelijk Chroetsjov die in zag dat het te gevaarlijk werd en Kennedy belde en zorgde dat Kennedy de raketten uit Turkije zou weghalen en in ruil zou Chroetsjov dan zijn boten met raketten en de onderzeeërs terug laten keren.

Er wordt nu nog in wikipedia wat dat betreft een verkeerde indruk gewekt:
De volgende dag, zondag 28 oktober, bleek een keerpunt in de crisis, toen Radio-Moskou bekendmaakte dat de Sovjet-Unie gevolg zou geven aan de eisen van de VS en de schepen rechtsomkeert zouden maken.
Deze concessie volgde op een intensieve briefwisseling tussen de Russische leider Chroesjtsjov en Kennedy, waarin niet alleen tot ontmanteling van de raketbases werd besloten, maar ook tot terugtrekking door de Verenigde Staten van de op de Sovjet-Unie gerichte Jupiter-raketten in Italië en Turkije. Tevens werd besloten dat de Verenigde Staten de territoriale integriteit van Cuba zouden respecteren, hetgeen Kennedy later van conservatieve zijde zeer kwalijk werd genomen. Om de publieke schade voor Kennedy beperkt te houden stemde Chroesjtsjov ermee in de terugtrekking van Amerikaanse raketten uit Turkije en Italië niet openbaar te maken. Daardoor leek het of de Russen een nederlaag hadden geleden. De positie van Castro werd versterkt door de crisis: de VS zou geen invasie meer sturen.
Echter in een documentaire is uitgekomen dat het geen kwestie was aan toegeven van eisen van de VS maar feitelijk door met name toedoen van Rusland, dat dit voorstel er kwam en dat begon met eisen van terugtrekking van die raketten van de VS.
Dit was ook de reden waarom men die bufferzone wilde houden en Poetin ook. Want wat doet de VS? Zowat in alle Navo landen zijn wel raketten van de VS geplaatst. Dus men moet dan niet raar kijken dat Rusland zich niet veilig voelt. Ondanks dat de Navo geen aanvalsmacht is, echter dat is net zo min een zekerheidsgarantie.
Echter als niet die ene officier in die Russische duikboot "njet" had gezegd, tegen een fake aanvalsopdracht, dan waren we hier misschien nu allemaal niet meer geweest, doordat de VS toen alles zo ver op de spits dreef dat het Defcon 2 werd. Dat was niet nodig geweest.
Ik vertrouw de VS voor geen meter, maar vertrouw Rusland nog veel minder.

Vuile spelletjes worden van twee kanten gespeeld. En natuurlijk is het beter om politiek vuil te zijn dan een oorlog te beginnen. Maar aangezien Poetin niets anders kon en politiek niets in te brengen had en niet geluisterd werd, bleef er in zijn optiek vermoedelijk niet veel anders over om duidelijk te maken dat het genoeg was.
Dat zou je een beetje kunnen vergelijken met het Palestijnenprobleem. Daar keek of luisterde ook niemand naar, totdat ze begonnen met vliegtuigkapingen. Alleen stopten die op een gegeven moment toen er meer aandacht kawm. En Poetin is dat geenszins van plan zolang die Navo plannen er blijven. En mede oorzaak daarvan is het verneuken van die verdragen met Jeltsin.
In mijn optiek is oorlog iets wat misschien wel door 1 of enkele schuldigen gestart wordt, maar waar ook andere zaken wel deels verantwoordelijk voor zijn. Idem met WOI en WOII.

Dus dat men aan dat Navo lidmaatschap zelfs nu misschien een mouw aan wil passen of iets aan wil doen (wie weet, misschien toetreding zonder artikel 5), zal Rusland alleen nog maar meer tot het uiterste drijven, dus dat is een bijzonder onverstandig gebeuren. En met die bewijzen in handen, zal de steun voor Poetin binnen Rusland alleen toenemen, dus ik vind dit een slechte zaak. Het Navo gebeuren moet nu totaal niet ter sprake komen, zorg voor later.

Economische reden vind ik geen argument. We kregen ook al voer uit de graanschuur Oekraïene toen het allemaal nog Russisch gezind was, daarnaast zijn er veel Afrikaanse landen ook van afhankelijk en die zijn weer niet tegen Poetin.

Ook is er tijdens de oorlog een hoop corruptie aan het licht gekomen, en gelijk actie ondernomen.
Wat dan? Het enige wat ik tot nu toe gehoord heb is dat ze verraders (waaronder ook militairen) gevonden en te pakken genomen hebben, die dus gegevens aan Rusland doorgaven. Dat valt in mijn optiek niet zozeer onder corruptie.

Ik meen meerdere keren iets gelezen te hebben over corrupte ministers die om die reden uit hun functie zijn gezet. Nu weet ik niet meer precies van hoe en wat, maar ik zal het bij gelegenheid op gaan zoeken.

Ik denk dat jij doelt op wat ik noemde, het jatten van het leger en doorverkopen van legermaterialen.

Dat waren er volgens mij allemaal van defensie. Druppel op een gloeiende plaat maar komt nu natuurlijk wel hard aan omdat ze militair materiaal hard nodig hebben.
Het gaat mij meer om de echte ingebakken corruptie, dus over alle ministeries en kleinere overheden zoals gemeentes en andere ambtenaren.
Hij heeft wel gezegd dat aan te willen pakken, maar uiteraard kon er door de oorlog nog niets gebeuren.

Maar hij moet wel gaan opletten met wat ie doet, dat hij niet te ver gaat. Waar ik het over had met dat het niet allemaal zo democratisch ging als het zou moeten en dat er klachten binnen kwamen:
toch de grootste oppositiepartij.

Ik hoop dus wel dat het allemaal daar met een sisser af loopt en misschien eindelijk einde oorlog met wellicht als vredesverdrag het afstaan van de Krim (i.v.m. Russische vloot) en vrije doortocht over land daar naar toe. Of dat ooit gebeurt, geen idee.
Zelenski wil er niet aan en zolang hij denkt van Rusland te kunnen winnen, en sterker nog, o.a. de Krim terug te kunnen veroveren, zullen er geen vredesbesprekingen komen.
En dan wordt het voor iedereen afwachten.

In dat geval hoop ik dat er wel een grens komt aan de steun, want het is niet wenselijk deze oorlog nog 10 jaar te laten duren bijvoorbeeld. Dat gaat ten koste van alle economieën hier, laat staan de mensen.

Vermoedelijk heb ik meerdere berichten over hetzelfde onderwerp gelezen. Wel geeft deze ontslagronde aan dat er meerdere rotte appels zijn geplukt.
Dit artikel uit 2007 geeft wel aan dat Oekraine al lang worstelt met corruptie en de aanpak daarvan:

Ik heb geen idee of het openbaar te lezen is, maar het artikel hieronder geeft wel aan dat Oekraïne heel graag de corruptie wil bestrijden om bij de EU te kunnen komen.

Heel eerlijk gezegd (maar dat is dan ook weer mijn persoonlijke mening) heb ik liever Oekraïne bij de EU dan Hongarije. Het vetorecht zou eigenlijk aangepast moeten worden zodat deze vervalt zodra een land aanwijsbaar teveel corruptie en dictatuur heeft. Dan kunnen landen die zich niet meer aan een gemaakte afspraak houden eenvoudig de EU uitgebonjourd worden. Dat zou een mooie stok achter de deur zijn.

En ja, eerlijk is eerlijk. Ik kijk misschien met een te westers gekleurde bril naar het geheel.

Dit artikel uit 2007 geeft wel aan dat Oekraine al lang worstelt met corruptie en de aanpak daarvan:
Dat klopt, daar worstelen ze al lang mee. Maar eigenlijk kon er pas echt mee begonnen worden nadat de oude politiek daar verdwenen was en dat is eigenlijk pas sinds 2014. Het gaat alleen wat langzaam. Ik zeg ook nergens dat ze het niet bestrijden willen, dat willen ze al langer en is me bekend. Ik zeg alleen maar dat het niet lukt of bij lange na niet genoeg. Het zal echt meer tijd nodig hebben omdat het te diep geworteld zit.

Of ik je mening kan delen weet ik nog niet, daarvoor moet ik het land zien als het niet in oorlog is. Nu op dit moment zou ik met je meedenken, maar nu is het oorlog en wordt er toch op andere wijze samen gewerkt als tijdens normale politiek.
Het vetorecht zou eigenlijk aangepast moeten worden zodat deze vervalt zodra een land aanwijsbaar teveel corruptie en dictatuur heeft.
Daar ben ik het wel mee eens, echter dan zouden dat soort landen ook geen kandidaat moeten kunnen worden, hetgeen ze dus wel met de Oekraïene gedaan hebben, weliswaar als gebaar van steun, maar ik blijf het onterecht vinden, met name t.o.v. andere landen die graag willen.

Of je met een te westers gekleurde bril kijkt lijkt mij niet echt, ik kijk ook westers maar probeer me voor te stellen hoe het tot dit kan komen en wat de achterliggende gedachte is van de tegenpartij. En ik kan me heel goed voorstellen na zo'n lange koude oorlog, dat de Russen bang zijn voor een geallieerde invasie, net zoals wij bang zijn voor Russische invasie. En dan denkend aan het spreekwoord "de eerste klap is een daalder waard" om proberen die bufferzone te houden, kan ik het wel begrijpen.
Ik keur het geenszins goed, had nooit mogen gebeuren, maar ik kan me Poetins denkwijze enigszins voorstellen. Temeer daar de Russen sowieso al altijd anders gedacht hebben dan de meer westers gelegen landen.

Het is gewoon jammer, het ging net best relatief goed, Rusland hielp mee tegen IS, relaties waren goed en we waren misschien wel op pas naar een wereldvrede, en dan opeens dit vanwege die angst om de vloot (denk ik) omdat het te westers gezind werd.... akelig en bijzonder spijtig.

Zolang echter grote landen vuile politieke spelletjes blijven spelen (en dat doen ze allemaal wel), zal er nooit voldoende vertrouwen komen. :(

geklierd door Rusland.
Ja klopt in het deel van Syrië waar ze Assad steunden tegen de rebellen. Misschien ook wel in het IS deel maar in elk geval is er een paar keer sprake geweest van toch min of meer samenwerking, je kunt ook niet verwachten dat het in 1x geheel optimaal zal zijn. En van de Russen wordt dat bericht, maar geheid dat de Ammi's ook wel wat uitgedaagd hebben maar daar zul je nooit wat over horen uiteraard. Of pas weer over vele jaren zoals normaal.

De VS en Rusland hebben elkaar altijd al wel als een concurrent gezien op dat gebied. Wist jij dat Alaska ooit bij Rusland heeft gehoord en dit aan de VS heeft verkocht? Pas later werd bekend dat daar best wel wat olie uit te halen viel.

Tja ik moet het nog zien. Rusland heeft tijd en het laat me denken aan WO II toen ze ook in het achterland fabrieken gingen opzetten en van daaruit enorm veel materiaal produceerden en zo terug kwamen.
Rusland gaat het echt niet snel opgeven. De Oekraiene logischerwijze ook niet. Dus het kan nog de nodige jaren door blijven gaan, met alle nadelige gevolgen vandien.

Back
Bovenaan