• Welkom op dit forum. Log in om deze melding te laten verdwijnen. Nog geen account? Registreer dan gratis.

Voordelen van een account:
    - lees en plaats forumberichten
    - lees en plaats sociale berichten
    - krijg toegang tot alle WMSX spellen
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-stappen-verificatie in.

TPC 18/4 accuboormachine

Master

Administrator
Medewerker
Deze #Festool boormachine heb ik nu inmiddels een paar maanden in gebruik. De machine heeft een elektronische koppelbegrenzing in plaats van een mechanische slipkoppeling. Op de laagste snelheid is de laagst instelbare koppelbegrenzing echter soms nog te krachtig. Dit is op te lossen door in de 4e versnelling voorzichtig te schroeven. Met 4 snelheden is het eigenlijk een accu klopboormachine en een slagschroevendraaier in 1. Dankzij de verwisselbare kop en extra accessoires zijn er verschillende mogelijkheden. Zelf heb ik de exentrische kop, de hoekaanzet en de 3/8" adapter erbij besteld.
Deze machine heeft genoeg kracht om tijdens het boren of schroeven bij het vastslaan van de schroef of boor in de ondergrond je pols te breken. Hiervoor heeft Festool een veiligheid ingebouwd: de kickback stop. Op deze manier zal de machine gelijk stoppen zodra het ineens een draai van 90 graden maakt. Zelf heb ik een paar keer gehad dat deze kickback stop onterecht werd ingeschakeld. Dan moet je even een paar tellen wachten voordat je verder kan gaan. De kickback stop is dus iets te gevoelig. Ondanks dat (je leert ermee om gaan en daarmee voorkom je het onnodig stoppen) is het een geweldig krachtig apparaat. Het is wel een vrij zwaar apparaat, maar dat komt door de zware bouwkwaliteit.

Back
Bovenaan