Ooit waren er heel veel regionale tramlijnen in Nederland. Door de opkomst van de auto werden de straten echter steeds drukker en werden mensen tegelijkertijd minder afhankelijk van de tram. Het gevolg daarvan was dat de tram eigenlijk in de weg zat voor het toenemende autoverkeer en dat er dankzij de auto minder mensen met de tram reisden. De tram werd vervangen door bussen die flexibeler waren omdat ze geen rails nodig hebben. Inmiddels staan de bussen ook steeds vaker vast door het drukke autoverkeer. Een oplossing daarvoor zijn de aparte busbanen. Vanwege de drukte en de mogelijkheid om aparte banen te creëren komen trams in drukkere steden toch weer terug.
Steden met een eigen tramnetwerk:
- Amsterdam
- Rotterdam
- Den Haag
- Utrecht
De trams in de bovengenoemde steden bedienen ook de voorsteden. Een uitgebreid netwerk zie je ook bij de randstadrail, een samenwerking tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Deze regio vormt op die manier steeds meer 1 grote stad.
Steden met een eigen tramnetwerk:
- Amsterdam
- Rotterdam
- Den Haag
- Utrecht
De trams in de bovengenoemde steden bedienen ook de voorsteden. Een uitgebreid netwerk zie je ook bij de randstadrail, een samenwerking tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer. Deze regio vormt op die manier steeds meer 1 grote stad.